Gratis järnbristtest på orders över 300kr

Gratis järnbristtest på orders över 300kr

042-4008700

042-4008700

Direkt i brevlåda

100% Garanti

Fri frakt

Fri retur

Järnbrist är vanligt. Symptomen kan vara nedstämdhet, ångest och allmän oro. Ett enkelt test som du gör hemma ger dig svar direkt.
Järn är ett mycket viktigt ämne för att kroppen ska bilda tillräckligt med röda blodkroppar. Järnbrist gör att kroppen inte syresätts tillräckligt. Det finns olika orsaker till järnbrist, men oftast beror det på att man förlorar mycket blod vid kraftig menstruation, drabbas av magsår eller andra tarmsjukdomar eller råkar ut för en olycka där man förlorar mycket blod snabbt. Om du misstänker järnbrist – självmedicinera inte med järntabletter, testa först!

Här kan du läsa om vårt järnbristtest.

De vanligaste symtomen vid järnbrist är:
• Trött- och orkeslöshet
• Ångest & oro
• Yrsel
• Hjärtklappning
• Öronsus
• Andfåddhet
• Blek hy

Om blodbristen är långsam och pågår under en längre tid så anpassar sig kroppen och besvären kan vara lindriga trots att man lider kraftig brist på järn.

 

Vem riskerar att drabbas av järnbrist?

Blod- och järnbrist är vanligast hos flickor i puberteten samt hos gravida och ammande kvinnor. Kroppens förmåga att ta upp järn försämras också med åren, varför järnbrist är relativt vanligt hos äldre.

De som enbart äter vegetarisk kost har också svårt att få i sig tillräckligt med järn. Personer med glutenintolerans har också sämre förmåga att ta upp järn.

Olika typer av järnbrist

Huvudsakligen beror järnbrist på att man har för få röda blodkroppar eller för lite av hemoglobin, blodets färgämne. En kombination av de båda kan också förekomma och orsakerna överlappar ofta varandra. För lite järn i blodet kallas för järnbristanemi. Blodbristen gör att kroppen syresätts sämre och hjärtat behöver jobba hårdare.

Kroppen har ett reservförråd av järn, men om det minskar stadigt så förmår kroppen till slut inte bilda tillräckligt många röda blodkroppar. Blodvärdet sjunker och man kan bli hängig, trött och blek. Då behövs ett extra tillskott av järn.

Järnbrist

Järntabletter mot järnbrist

Behandling mot järnbrist

Järnbristanemi som beror på rikliga menstruationsblödningar behandlas vanligtvis med järntillskott och blodkontroll. Långvarig behandling är ofta ett måste och pågår vanligen så länge menstruationerna finns kvar.

Andra som lider av järnbristanemi blir ofta av med blodbristen efter bara några veckors behandling med extra tillskott av järn. Det ges i form av järntabletter eller, om nivåerna är mycket låga, som sprutor. Om en bakomliggande sjukdom är orsak till järnbristen så kan en annan behandling vara nödvändig.

Vad kan man göra själv?

Det är viktigt att äta en allsidig kost. Fisk, skaldjur och kyckling är bra och järnrik kost precis som gröna grönsaker. Framför allt bör du som är kvinna och befinner dig i puberteten, klimakteriet eller är gravid vara uppmärksam på järnnivåerna. Rekommenderad dagsdos för kvinnor i fertil ålder är 15 milligram. Motsvarande nivå för icke-fertila kvinnor och män är 9 milligram dagligen.

Ett bra sätt är att ta vårt järntest som mäter ferratinet i blodet – vilket är direkt proportionerligt mot dina järnnivåer. Du får då besked direkt om dina depåer av järn är tillfredställande. Skulle det inte vara så kan du kontakta din vårdcentral eller sjukhusrådgivningen för att komma tillrätta med din järnbrist.

Vanliga frågor om järnbrist

Vilka de vanligaste symptomen på järnbrist?

Symptom är ofta individuella och ditt allmäntillstånd kan påverkas av många olika saker men nedan listas de vanligaste symptomen:

Trötthet
Yrsel
Huvudvärk
Orkeslös
Irritation
Blekhet
Lätt depression
Sus i öronen
Okoncentration
Hjärtklappning
Lätt andfåddhet
Försämrat minne

Våra bästa tips för att undvika järnbrist

Här följer våra bästa tips för att undvika järnbrist:

Kött och fisk är goda animaliska källor till järn. I vegetabilier är följande livsmedel goda järnkällor:
Gröna bladgrönsaker såsom broccoli, ruccola och spenat. Frysta varianter av dessa innehåller lika mycket järn som färska.
Nötter och frön
Torkad frukt, framförallt aprikoser
Fullkornsprodukter såsom grovt bröd, fullkornspasta, fullkornsris innehåller mer järn än de raffinerade produkterna
Baljväxter
Tips för att få i sig järn i sin måltid
Kött och fisk är animaliska källor som inne håller järn.
Andra goda järnkällor är:
-Gröna blad t.ex broccoli, ruccola och spenat. Både färska och frysta.
-Nötter och frön
-Torkad frukt t.ex aprikos
-Fullkornsprodukter t.ex grovt bröd, fullkornspasta, fullkorns ris.
-Baljväxter
-Laga mat i gjutjärnsgryta eller stekpanna. Järnet från kärlet kan gå över till maten, detta är dock inte verifierat av någon myndighet.

C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn.

Dessa livsmedel hämmar järnupptaget och bör undvikas om du lider av järnbrist:
-Kaffe, te och choklad.
-Kalcium, undvik stort mejeriintag i samband med måltid.
-Fytinsyra som finns i skalet på spannmål.